ABD’li İthalatçıların Navlun Bedellerini Çin’li İhracatçılar Ödemeye Başladı

ABD’li Perakendeciler, Ticari Baskılar Artarken Nakliye Maliyetlerini Çinli Firmalara Yüklüyor

ABD-Çin ticaret savaşının yol açtığı maliyet baskıları artarken, Amerikalı perakende devleri artık Pasifik ötesi nakliye masraflarını Çinli tedarikçilerine ödetmeye başladı.

Bu durum, yıllardır devam eden ve nakliye ücretlerini Amerikalı alıcıların karşıladığı standart iş modelinde önemli bir değişime işaret ediyor.

Çinli ihracat firmalarının South China Morning Post‘a verdiği bilgiye göre, ticaret savaşının yol açtığı aksaklıklar nedeniyle navlun ücretleri fırlarken, ABD’li perakende devleri Çinli tedarikçilerinden Pasifik ötesi mal taşıma maliyetini paylaşmalarını ve hatta tamamını üstlenmelerini talep ediyor.

Bu hamle, kendi ülkelerinde ‘gümrük vergilerini sineye çekme’ (maliyetleri üstlenme) çağrılarıyla yüzleşen Amerikalı büyük perakendecilerin, ticaret savaşının yarattığı ek maliyetlerin daha fazlasını Çinli fabrikalara yansıtmak için kurduğu yoğun baskının en yeni işareti niteliğinde.

İki ülke arasında sağlanan geçici gümrük vergisi ateşkesi, ABD’li perakendecilerin anlaşma sona ermeden önce stoklarını doldurmak için sevkiyatları öne çekmesine neden oldu.

Bu ani talep patlaması, konteyner navlun fiyatlarını rekor seviyelere taşıdı.

Mayıs ayına kıyasla neredeyse ikiye katlanan sevkiyat ücretleri, konteyner başına 6.000 ila 7.000 ABD doları seviyelerine ulaştı.

Bu yeni maliyet yükü, zaten düşük kar marjlarıyla çalışan Çinli üreticileri, özellikle de küçük işletmeleri zor durumda bırakıyor. Amerikalı alıcılar, artan nakliye maliyetlerinin tamamını veya bir kısmını Çinli fabrikalara yüklemeye başladı.

Zhejiang eyaletindeki bazı üreticiler, ABD’ye yönelik sevkiyatlarının lojistik maliyetlerinin %60’ını karşılamak zorunda kaldıklarını belirtiyor. Bu ek yük, gümrük vergisi maliyetleriyle birleşince birçok Çinli ihracatçı firmanın kârlılığını tehdit ediyor.

ÖZGÜR EKER (CDCS)

Akreditif Danışmanlık ve Eğitim Hizmetleri